Baonerges zoekt nieuwe liefde

Unieke boot, uniek verhaal

Zeventien jaar geleden stak Eddy Dunlop van wal, verkocht zijn huis en vertrok met de Boanerges voor een solozeilreis naar ‘de west’. Een prachtige tijd waar alweer wat jaren geleden een eind aan kwam toen hij zich vestigde in Colombia. De bijzondere boot heeft hem veel gebracht maar nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk.

Tekst: Maarten Bakker Foto’s: Eddy Dunlop

 

Acht jaar daarvoor, na het noodgedwongen afscheid van de Pandiono (later Yana), kreeg Eddy Dunlop in 1999 de unieke grote open brugdekcat in het vizier. Hij kocht de Prout Ocean Ranger 45 van de bouwer in Gweek, Cornwall en zeilde haar naar de werf van Simon Rhebergen. Daar nam hij de boot grondig onder handen en rustte haar uit om langere trips te kunnen maken. Eerst in Europa, onder andere naar de Scillies en Portugal.

De winter voor vertrek bij Rhebergen

In 2007 sneed hij definitief de banden met het moederland door en ging op reis met de intentie om niet meer terug te keren, zoals hij het zelf zei. Samen met vrienden Ewoud, Simon en Henk zeilde hij naar Cornwall, daarna ging hij alleen verder. Een groot avontuur met verschillende hoogtepunten in Kaap Verdische en Caribische wateren. Daar bezocht hij vooral de onbekende plekken en eilanden waar hij, regelmatig ook met bevriende gasten aan boord, genoot van het actieve buitenleven, het zeilen en vooral het duiken naar het tropische onderwaterleven.

Medellin

Memorabel zijn de wederwaardigheden op het Panamese eiland Nabargandup Bipi waar Eddy een tijd verbleef en zich onder andere nuttig maakte bij het onderhoud van de verwaarloosde maar onmisbare boot van de eilandgemeenschap. Hij maakte er zelfs vrienden onder de lokale stammen, bijna een ‘embedded’ antropologisch experiment.
Vanaf 2010 zeilde Eddy, uiteraard buiten het orkaanseizoen, met regelmaat op en neer tussen Panama en Colombia waar hij zich enkele jaren later zou vestigen.

In Medellin zette hij uiteindelijk voet aan grond, maakte vrienden en creëerde voor zichzelf een nieuw bestaan. Van al zijn reizen, ook over land, maakte hij erg mooie fotoreportages die op zijn blog zijn te bewonderen. Uniek beeldmateriaal, beslist een bezoekje waard! 

De Boanerges wordt de laatste jaren vooral gebruikt als buitenverblijf in Cartagena waar de boot ligt. Eddy heeft inmiddels een respectabele leeftijd bereikt, 76 jaar, is getrouwd en heeft het zeilen opgegeven. De boot is toe aan een nieuwe eigenaar.

De Boanerges

De catamaran is een bijzonder schip, buitengewoon robuust gebouwd, structureel in goede conditie en beslist in staat om nog eens rondje wereld te doen. Het ontwerp is van de Engelse gebroeders Prout, een Ocean Ranger 45, een van de eerste grote zeewaardige polyester cruise cats in de jaren zeventig. Er zijn een stuk of tien exemplaren in verschillende versies, met en zonder brugdekkajuit, gebouwd op de werf in Cornwall. Het model heeft mede bijgedragen aan het grote succes van de Proutwerf.

De rompen van deze Ocean Ranger zijn in 1979 afgebouwd door Toby Richardson in een open brugdekuitvoering. Hij richtte het jacht eenvoudig in voor een wereldreis van 1981 tot 1984 waarna hij medeoprichter werd van Modular Mouldings, de werf waar o.a. de Freebird en de Firebird catamarans werden gebouwd. Het is een sober uitgevoerde boot maar een comfortabele zeiler. Door de relatief slanke en lange rompen vaart de cat erg soepel en koersvast door de golven. En relatief snel: onder gunstige omstandigheden haalt ze daggemiddelden van 200-240 mijl, maar zesenhalve knoop gemiddeld op lange afstanden is reëel. Het leeggewicht bedraagt 7-8 ton, de maximum waterverplaatsing 12 ton. De inrichting is eenvoudig en wat spartaans in vergelijking met moderne luxe charter-cats. Maar daarom kan het jacht langdurig ‘off grid’ blijven, zoals dat tegenwoordig zo hip klinkt, onafhankelijk van walfaciliteiten.

Onverwoestbaar

De cat biedt een groot en stabiel platform van 13,7 bij 6,1 meter, dat robuust is gebouwd en daarom een stootje kan hebben. De lange ondiepe kiel met een diepgang van 95 cm en de roeren met stevige skeggen zijn zo gemaakt dat je er met een gerust hart op kunt droogvallen, de kielzool is van 7 cm dik polyester. Onverwoestbaar. De rompen zijn breed genoeg om een comfortabele leefruimte te bieden met voldoende zitplaats, enkele en dubbele kooien en diverse werkplekken. Het brugdek heeft een oppervlak van 25 m² en is opgedeeld in drie dekken. Onder de vaste bimini, ideaal in (sub)tropische wateren, die als semipermanente kajuit kan worden ingezet bevindt zich de belangrijkste kuip, goed beschermd tegen de elementen. Een stevig overgedimensioneerd tuig zorgt voor de voortstuwing naast twee Yamaha 9.9 pk buitenboordmotoren.

Voorwaar een leuk schip. In principe is al het noodzakelijke aanwezig, zeilen, elektronica, zonnecellen, zelfs een watermaker. Er is wat werk te doen aan de boot maar hij zit in de basis goed in de verf. Een boot als de Boanerges vergt geen uitgebreide kennis van bootbouw of reparatie maar als je beetje handig bent en beschikt over wat gezonde technische belangstelling, dan is deze boot een buitenkans. Veel informatie over de boot is te vinden op de site van Evecom. Ook Simon Rhebergen kan een en ander over het schip vertellen, hij is er onlangs geweest. Maar zoals hierboven genoemd is een bezoekje aan de blog van Eddy Dunlop ook zeer aan te raden. Niet alleen voor de boot maar ook vanwege de vele oogstrelende fotoverslagen van zijn verschillende reizen.