Anyboat

In Anyboat kunnen we, onder redactie van Eelco Corveleijn, kennis maken met telkens weer een andere boot. Het liefst zo gevarieerd mogelijk. Vind je het leuk om een keer mee te doen met de rubriek? Stuur dan een mailtje naar de redactie of direct aan Eelco.

Eelco Corveleijn

 

Naam  Joep²
Merk / type  Lagoon 410
Bouwjaar  1999
Lengte x breedte  12,3 x 7,10 meter
Diepgang  1,20 meter
Gewicht  7500 kg (droog)
Zeiloppervlak  grootzeil 56 m², genua 38 m²,
asymmetrische spi
Wie  René de Ruiter en Bart-Jan ter Heegde
Twee pleegkinderen, Sienna en Nathan, en Labrador Toon
Socials  @catamaran_joep

Trots op
• De boegspriet die de vader van René heeft gemaakt.
• Dat het gelukt is om Joep in de zomervakantie van 2022 in vierenhalve week vanuit Stockholm naar Nederland te brengen, met twee slecht onderhouden motoren en een nooddieseltank.
Minder blij mee
• Dat de gelcoat zijn beste tijd heeft gehad: je blijft poetsen!

Wet van Motormurphey

Sinds de zomer van 2022 varen we met Joep2, onze tweede catamaran. We hebben haar vlakbij Stockholm na één bezichtiging gekocht en zijn haar met een aanhanger vol zomervakantiespullen, matrassen en gereedschap op gaan halen. Dat bleek een nog groter avontuur dan je van tevoren zou denken. In en rondom de motoren ging eigenlijk alles mis wat maar mis kan gaan: keerkoppelingkabels die losschieten, een vuile dieseltank, een verstopt koelsysteem, etc. We konden pas weer rustig ademhalen toen we tussen Terschelling en Ameland het wad opvoeren: weer thuis in overzichtelijk vaarwater.

Joep² in Zweden

De boot-canon

Onze eerste catamaran, Joep1, was een Fountaine Pajot Helia 44 die we begin 2018 met schade (door toedoen van orkaan Irma) hebben gekocht op de Britse Maagdeneilanden. In anderhalf jaar hebben we de schade hersteld en haar terug in nieuwstaat gebracht. Na een lange zomervakantie naar de Kanaaleilanden in 2019 hebben we Joep1 aan het prille begin van de corona periode – achteraf met spijt – verkocht.

Voor die tijd voeren we op verschillende andere typen boten: een Compromis 909, X-79, Bavaria 390 Caribic, een Tjalk uit 1898 en een Southerly 110. Tussen Joep1 en Joep2 hebben we tijdelijk een Schokker gehad van net geen tien meter. Die bleek zó beroerd te varen op het Markermeer boven windkracht vier dat we haar snel weer hebben doorverkocht aan een nieuwe liefhebber.

De gemene deler

Onze laatste vijf boten hebben een ding gemeen: je kunt ermee droogvallen. Dat criterium staat sinds de Tjalk bovenaan de wensenlijst wanneer we op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Die uitdaging vinden we meestal in het feit dat er iets verbeterd kan worden aan het schip. Zeewaardigheid is uiteraard ook een must. Comfort en snelheid komen daarna in inwisselbare volgorde.

Een van de belangrijkste eisen aan een boot: je moet ermee droog kunnen vallen.

De facelift

Hoe een boot eruitziet is niet onbelangrijk, maar we hebben ervaren dat je daar als eigenaar nog veel invloed op kunt uitoefenen. Door een boot te ontdoen van prullaria aan dek, de romp of opbouw te schilderen en bijvoorbeeld de striping aan te pakken kun je de uitstraling zeer positief beïnvloeden.

Zo ook bij onze huidige boot: niet wat je noemt een beauty af-werf, maar de raamstijlen in de opbouw zwart schilderen en de toevoeging van een boegspriet deed wonderen.

Dit voorjaar hebben we een zelfgebouwde hardtop-bimini geïnstalleerd. Het oogt mooier dan de oude hoge bimini en verhoogt het comfort: we creëren zo een meer beschutte kuip, wat de leefruimte in ons natte en tochtige klimaat vergroot.

Het monteren van de boegspriet.

Kroonsteentjes op het werk

Naast het uiterlijk besteden we veel aandacht aan de innerlijke staat van Joep. Zo is de waterdichtheid van de dek-rompverbinding hersteld, hebben we heteluchtkachels geïnstalleerd en de twee natte cellen in de stuurboordromp samengevoegd tot een grote natte cel met een doucheruimte in het midden. Een grote ergernis van Bart-Jan die we op bijna elke boot tegenkomen: de vorige eigenaren hadden tientallen kroonsteentjes in de bedrading verwerkt – deze heeft hij en passant vervangen.

Labrador Toon

Uiteindelijk bleek vlak voor de zomervakantie van 2023 dat de twee oude motoren niet meer te reviseren waren en hebben we besloten ze te vervangen. Het was een onvoorziene rib uit het lijf, en betekende wekenlang alles op alles zetten om ze in te bouwen, maar leverde daarna vier weken vaarplezier: wegvaren in de wetenschap dat de motoren je niet in de steek laten.

De nieuwe motor wordt in de boot gehesen.

De toekomst

We hopen op de middellange termijn (vijf jaar?) een tijdje de kusten van de Middellandse zee te verkennen. Dat gebeurt bij voorkeur op Joep2 en sowieso op een multihull: dat is varen en leven aan boord op een gedeeld optimum van snelheid en comfort.