Multihull- en ander nieuws
Maarten Bakker
Børge Quorning dit voorjaar overleden
Børge Quorning, een van de grote multihullpioniers van de twintigste eeuw is dit voorjaar, 22 maart jongstleden, na een lang en vruchtbaar leven op 90-jarige leeftijd overleden. Samen met zijn broer Bend stichtte hij de werf die bekend werd met de naam Dragonfly in Skaerbaek, Denemarken. Børge begon zijn loopbaan met een stage bij verschillende werven in Amerika, Canada en Zweden. In zijn jonge jaren bouwde hij al snel zijn eerste boten. Hij was een van de bouwers die begon met het construeren van trimarans, in hout. Sommige varen daarvan nog steeds rond. Quorning was een innovatieve en ambitieuze ontwerper en bouwer. De Dragonfly 800 maakte furore in de jaren tachtig. In die tijd ontwikkelde hij ook het zogenaamde ‘swing wing’-systeem voor het vouwbaar maken van de drijvers. Een uniek systeem. Samen met zijn zoon Jens. Ze wonnen er verschillende prijzen mee. Inmiddels zijn er meer dan duizend trimarans op de werf gebouwd. Zijn zoon Jens heeft inmiddels twintig jaar de leiding op de werf. Børge heeft daar tot op het eind van zijn leven gewerkt, het bouwen was zijn passie en zijn leven.
DOMUS 40 trimaran
Rob Doyle en Van Geest Design komen met een behoorlijk uniek ontwerp op de markt van luxeschepen. De trimaran van veertig meter herbergt een enorm volume dat vergelijkbaar is met een zestig meter lang motorjacht. Snelheid, ruimte en eco-vriendelijk zijn de uitgangspunten van het ontwerp dat is bedoeld om een ‘zero emissie’-status te verwerven. Of dat lukt is de vraag. De waterverplaatsing van 750 ton vergt al heel veel materiaal. Het hele dek bestaat uit zonnecellen, batterijen en samen met de hydro-generatoren moet het schip voldoende energie kunnen opwekken voor de elektrische voortstuwing.
Het interieur is immens, denk aan zes gastenhutten, VIP-rooms, cinema en top of the bill-accommodatie. Een half hotel zo groot. Het is een interessant concept dat uitmuntend door Van Geest Design, gelieerd aan Feadship, is uitgewerkt. De vraag is of er een miljardair is die erin gelooft, in deze markt kan alles, dan komt het schip vast en zeker in de markt.
RAPIDO 50 Multihull of the Year
De Rapido werf is een van de ondernemingen van Paul Koch, de man achter OSTAC, en bekend van de Corsairs. In een partnerschap met de scheepsarchitecten Morelli & Melvin Design ontwikkelde hij het concept van de Rapido-serie, grote oceaanwaardige trimarans voor de top van de markt. De Rapido 50 is de nieuwste loot aan de stam. Een prachtig schip dat ook de aandacht wist te pakken van de redacteuren achter Multihull of the Year. Terecht, het is een snelle, vouwbare trimaran met een sterke uitstraling en kwaliteit. Het schip wordt in Vietnam geproduceerd. Het stak met kop en schouders boven de andere nominaties uit, dat is het ontwerpteam ook wel toevertrouwd. Dit voorjaar veroverde het schip de titel.
Solo Atlantische oversteek
Een jonge Nederlandse zeilster trok de stoute schoenen aan en zeilde met haar Tiki 26 over de Atlantische oceaan. In dit filmpje vertelt ze hoe het haar verging.