The dangerous dreamer

Wat zou ik doen als ik alles over zou mogen doen? Eigenlijk is dit een onzinnige vraag want je hebt maar een leven en daar moet je het mee doen. Om toch een antwoord te geven: alles precies hetzelfde! Maar wat zou je dan doen als je nu 40 was? Nou, dat weet ik ook en dat ga ik splitsen in twee doelen. Het eerste is in recordtijd de wereld rond en het tweede is dat ik zou toerzeilen.

Henk de Velde

 

In recordtijd de wereld rond

Mijn non-stop begon met de Alisun, 158 dagen met één stop. Toen de Zeeman, 147 dagen maar aanvaring met container drie dagen voor aankomst. Daarna de C1000, 119 dagen. Even voor het begrip: in 1988 was het record 150 dagen, in 1996 109 dagen.

Go for the 100 days,” zei Robin Knox Johnston tegen me. Maar in de tussentijd gebeurde er van alles. Allemaal vanuit Frankrijk. De 100 dagen werd gebroken en in 1994 was Bruno Peyron met de Explorer de eerste die de 80 dagen verbrak. Maar dat was met bemanning. De huidige recordhouders zijn IDEC 3, met als schipper Francis Joyon in 40 dagen, 23 uur, 30 minuten en 30 seconden voor een bemande reis, en François Gabart met Macif in 42 dagen, 16 uur, 40 minuten en 35 seconden voor een solo-reis. Ongelooflijk toch!!

Eerst werden de records gebroken door grote 24 meter lange catamarans. Nu zijn het de trimarans die heersen, zowel met bemanning als solo. En niet zomaar trimarans. Het is gewoon wachten op een nieuw record. Met die grote snelheden en de foils is het krijgen van schade gauw gebeurd. Er is een speciale klasse opgericht, de Ultimes, en die zijn 32 meter lang en 23 meter breed. Er zijn er maar vijf van in de wereld. Eigenlijk zes want we moeten de Spindrift er ook bij rekenen, die was 40 meter maar met de verbouwing is er 2 meter af gegaan. En een ervan is (was) te koop … de oudste en misschien niet de snelste meer … deze tri heeft als Groupama 3 de wereld gerond in 49 dagen … en als het zooitje heel blijft dan kan ook deze Ultime het record halen …

Een nieuwe Ultime kost 20 miljoen euro. Deze ex-Actuel Leader: ik denk als je begint met 2 miljoen aan de onderhandelingstafel dat je haar hebt want de eigenaren, Actuel Leader, hebben de Macif overgenomen (verdulleme … die oude Actual Leader was al snel verkocht naar een syndicaat in Brest … maar het blijft een idee!!) … en Banc Populair bouwde een nieuwe, die zeilt net. Dus jullie snappen wat ik zou doen als ik 40 was!!!

Toerzeilen

Maar dan, wat zou ik doen als ik de wereld rond wilde toeren zoals van 1978 tot 1985 met de Orowa en van 2007 tot 2011 met de Juniper?

Ik heb ooit gezegd dat je een boot koopt met twee dingen in gedachten. Ten eerste het budget. Ten tweede je hart. Vraagprijs €135.000 … Ik begrijp voor velen van jullie veel geld, voor anderen een schijntje … maar denk eens na over het doel: zeilen rond de wereld, deze boot is goedkoper dan een huis … het eerste dat je moet beslissen is wat je wilt.

De Big Twin is gebaseerd op de ervaringen met de 20-Plus van de werf van Frits Dubois. Er is meer ruimte in de rompen, waardoor comfortabele tweepersoonskooien mogelijk werden zonder dat de uitstekende vaareigenschappen werden benadeeld. De rompen zijn gebouwd van Western Red Cedar met epoxy-aramide wapening; een van de sterkste bouwmethoden voor rondspant schepen. In 2009 zijn de buitenboordmotoren vervangen door twee 27 pk diesels. De mast en het staand want zijn in 2014 vernieuwd. De stuurboordromp en de dekhut zijn voorzien van cv, gevoed door koelwater van de motoren. Het jacht is geschikt voor wereldreizen met een kleine bemanning, of avontuurlijke charters.

Big Twin

De Big Twin zoals geadverteerd op de site van Evecom Multihulls

Waarom ik deze boot zou kiezen, en dan moet ik voorzichtig zijn want ik wil niemand voor z’n kop stoten. Ik begin met een voorbeeld. Ik lag in Japan op Okinawa met de Juniper en werd opgemerkt door een Amerikaan die een business had in Japan en de eigenaar was van een Leopard 44 catamaran (Robertson and Caine ontwerp). Hij bewonderde de Juniper. In vergelijking met de Leopard 44 had de Juniper heel weinig accommodatie, toch zag en erkende hij de superieure zeegaande kwaliteiten van de Juniper. Ik zeilde een dag mee met de Leopard. Prima boot, grote salon, geweldige keuken, drie wc’s, twee douches, alle elektro die je je in kunt denken. Besturing onder de kap. De hoge giek daar bovenuit. Ik vroeg de eigenaar hoe hij dacht over een serieuze storm of zelfs een typhoon … hij keek me aan en zei dat hij dat nooit hoopte mee te maken met zijn ‘room-maran’. En nu begrijpt u waarom ik voorzichtig moet zijn met mijn mening … met respect voor iedereen die blij is met z’n boot. Niet iedereen wil rond Kaap Hoorn. Het heet niet voor niets ‘pleziervaart’.

Degene die ‘s nachts droomt in de stoffige uithoeken van de geest wordt wakker om uit te vinden dat alles ijdelheid is, maar de dromers van de dag zijn gevaarlijke mensen, want zij dromen met open ogen en maken hun dromen waar. (Uit T.E. Lawrence, De zeven pilaren van wijsheid)

Met de Big Twin durf ik elke reis aan. Laag, minder windvang, slanke snelle rompen maar toch genoeg ruimte binnen. Stuurhuis aan dek voor beschutting tegen slecht weer, veel dekruimte voor in de tropen, twee motoren voor makkelijke manoeuvreerbaarheid in havens … lijkt me gewoon een heerlijk schip.

 

Dit artikel is ook te lezen op www.henkdevelde.com