Multihull- en ander nieuws

Maarten Bakker

Brandstofperikelen buitenboordmotoren

Dat ethanol in de benzine zorgt voor problemen in de brandstoftoevoer en de carburateur van buitenboordmotoren is inmiddels wel bekend. Toch zorgt de moderne E10 benzine dit jaar voor grote problemen op het water. Sinds oktober 2020 wordt E10 benzine verkocht in plaats van E5. De laatste zorgde al voor haperende motoren maar E10 benzine spant de kroon. De motorenbranche zit naar eigen zeggen met de handen in het haar. Van verschillende dealers vernamen we hetzelfde verhaal: 80-90% van alle klachten met betrekking tot motoronderhoud heeft te maken met het gebruik van deze benzine. Servicebedrijven hebben het zo druk dat ze voor maanden vol zitten. Alleen de motoren van eigen klanten worden waar mogelijk onder handen genomen en als je pech hebt, kom je pas in september aan de beurt.

Oorzaak van de ellende zit in het gebruik van bio-ethanol, E10 benzine bestaat voor tien procent uit alcohol die wordt gemaakt van natuurproducten zoals mais, riet- en bietensuiker. Door het aanlengen met bio-ethanol komt er bij de ontbranding van de benzine tot twee procent minder CO2 vrij. Maar bio-ethanol is hygroscopisch, het heeft de eigenschap om vocht op te nemen uit de omgeving. Dat komt in de tank terecht waar het via de benzinetoevoer leidt tot oxidatie van injectoren en door slechte verbranding in het carter de olie aantast. De belangrijkste oorzaak van de huidige hausse aan klachten is de zogenaamde veroudering van de benzine: E10 heeft na enkele maanden, in de zomer zelfs na enkele weken, de neiging te geleren waardoor de tankinhoud wordt vervuild met een uiterst kwaadaardig kleverig goedje. Dat proces verloopt met hoge temperaturen razendsnel. De drabberige substantie verstopt de carburateur en de sproeiers, ook kan de vlotternaald verkleven waardoor de vlotter blijft hangen, de motor slecht loopt of niet meer stationair kan draaien. Tot slot lost de ethanol in de benzine de weekmakers in rubbers, afdichtingen en slangen op waardoor een reeks andere problemen als lekkages kunnen ontstaan. Voorkomen van dit alles is beter. De enige remedie tegen deze kwalen is volgens de branche het gebruik van een goede fuel stabilizor, toevoegingen die o.a. de ethanol onschadelijk maken. Tevens raadt men aan superbenzine te tanken met 5% ethanol: E5, bij voorkeur van goede premium merkbenzines. Een gewaarschuwd schipper telt voor twee.

Nieuwe rol voor B&Q

De trimaran waarmee Ellen MacArthur in 2005 haar rond de wereld record zeilde is aangekocht voor een nieuw avontuur. De 46-jarige Fransman Romain Pilliard wil met de 75ft-trimaran het record non-stop de wereld rond tegen de heersende windrichting in – 34.000 mijl westwaards – verbreken. Tot op heden was die wedstrijd vooral het terrein van de onverwoestbare robuuste monohull maar het is slechts een kwestie van tijd voor een multihullzeiler de uitdaging oppakt. Een eerdere onfortuinlijke poging werd trouwens al ondernomen door Yves Le Blévec met de 100 ft lange Actual in 2017. Om de kans op succes te vergroten gaat Pilliard op zoek naar een co-schipper. De B&Q waarmee MacArthur in 2005 haar grootste faam verwierf is een beeldschoon ontwerp van Nigel Irens, de trimaran is omgedoopt in ‘Use it Again!’. Met het schip zeilde hij eerder onder de naam ‘Remade, use it again’ in de Route du Rhum. Het promoten van de filosofie van recyclen, hergebruiken en zuinig omgaan met materiaal is een wezenlijk onderdeel van het project. Een nieuwe boot is volgens Romain niet perse een meerwaarde voor groot avontuur. Zijn project wordt gesponsord door het ministerie ‘de la Transition Ecologique et Solidaire’, zo gaat dat in Frankrijk. De start zal ergens in het najaar plaatsvinden.

De IC36, een trailerbare openbrugdek-cruiser

Het is een van de terugkerende wensen van de designers/bouwers in de multihullwereld: een snelle, lichte, zo groot mogelijke, trailerbare openbrugdek-catamaran met voldoende accommodatie. Sinds twee jaar is een jonge Tsjechische werf aan het werk met de ontwikkeling en bouw van een dergelijk schip, de IC36. Op papier is de cat een aantrekkelijk uitgewerkt concept. Een modern onderwaterschip met hoge prismatische coëfficiënt, een gestrekt voorschip en een mooi geveegd achterschip. Slank en lang op de waterlijn zou ze hoge snelheden moeten kunnen bereiken. Als de werf erin slaagt de ontwerpspecificaties waar te maken, een gewicht van 2,5 ton en een omvangrijk zeiloppervlak op een carbon draaibare mast, is 20+ knopen een haalbare zaak. Inmiddels zijn de rompen en de carbon beams en appendages geproduceerd. Als La Grande Motte niet was geannuleerd was de boot daar te bewonderen geweest. Op de facebookpagina van de werf zijn een paar mooie staaltjes van hun werk te bewonderen. Overtuigende kwaliteit.

De IC36 is in verschillende varianten leverbaar, als openbrugdekcat, met een vaste bimini en/of met een afgedichte en demontabele versie daarvan. Het brugdek biedt comfortabele zit- en leefruimte, in de slanke rompen, naar achteren toe breed uitwaaierend boven de flair, bevinden zich toilet, kombuis en slaapplaatsen voor zes mensen. De zwaarden zijn aan de buitenzijde geplaatst en creëren weinig obstructie in de ruimte. De cat is uitgerust met 8×144 watt zonnecellen, vier op de bimini en vier op de targaboog achterop waar ook een dinghy plaats kan krijgen. Ze voeden samen met een generator het 7 kWh Oceanvolt-systeem met elektrische voortstuwing.
Op de site is een uitgebreide set technisch bijzonder aardig uitgewerkte tekeningen en animaties te zien (doorklikken!), de impressies verschaffen veel inzicht in het ontwerp en de assemblage en het mogelijke vervoer op de trailer of in de container. Daar wordt ook duidelijk hoe op de trailer het smalle voorschip naast het brede achterschip van de gespiegelde andere romp wordt geplaatst. Slim! De lengte bedraagt 11 meter, de lwl en de breedte respectievelijk 10,82 en 6,2 meter, de brugdekhoogte is met 80 cm comfortabel in zee, de diepgang varieert van 0,85 tot 2,8 meter. Masthoogte boven waterlijn 15,2 meter. Het grootzeil is 42 m² en de fok 18 m², een code zero en gennaker completeren het tuig.

Alles bij elkaar is de IC36 een tikkeltje extreem maar een interessant schip, dat compleet af werf pakweg 290.000 euro ex btw zal moeten kosten. Een fors bedrag maar realistisch voor een dergelijk product. Meer informatie is te vinden op www.independentcatamaran.com.

24 Uurs open voor multihulls

Sinds 1 mei is de online inschrijving voor de 56ste Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace geopend. De race, waar enkele honderden jachten aan deel zullen nemen gaat van start op vrijdagavond 27 augustus 2021 vanuit 13 havens langs het Marker- en IJsselmeer. Een etmaal later is de finish, voor de kust van Medemblik. Altijd een bijzonder moment. Het organisatiecomité is positief gestemd over de doorgang onder de huidige omstandigheden met betrekking tot de pandemie. Op dit moment staan de seinen op groen. De Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers (NVvK) is verantwoordelijk voor de organisatie van dit grootste evenement voor kajuitzeiljachten op IJsselmeer, Wad en Noordzee.

 

De vereniging noemt in de uitnodiging voor de wedstrijd specifiek ook de mogelijkheid om met zeegaande multihulls in te schrijven. Voor multihulls wordt de Texelrating (TR) toegepast. Zonder geregistreerde TR geldt de gebruikelijke penalty van 5%. Bij de inschrijving van multihulls moet de keuze met of zonder spinaker/genaker van tevoren worden aangegeven. De minimale inschrijving is vier boten per klasse. Op dit moment is het aantal multihulldeelnemers nog beperkt maar enkele enthousiaste zeilers zien uit naar meer collega’s om de competitie mee aan te kunnen gaan. Meer informatie is te vinden op de site www.24uurszeilrace.nl

 

Varen door Parken met Molens

Jaap de Boer

Dat klinkt toch aantrekkelijk. Hoezo ‘park’, het gaat om productielocaties van elektriciteit met in zee een of meer geplaatste turbines, industrie dus. Weinigen zullen deze gebieden opzoeken om te recreëren, het zijn obstakels, maar wanneer mogen we erdoorheen varen?

Op de Noordzee geldt dat voor schepen onder de 24 meter lengte overdag doorvaart is toegestaan mits je marifoon (op 16) en AIS-B transponder (model voor de recreatievaart) aan staan, 50 meter afstand tot de molens en 500 meter tot de transformators houdt. En uiteraard niet ankeren.

Mogelijk komen er nog corridors waar meer doorvaart mogelijk is.

Op het IJsselmeer zijn de windparken vrij om doorheen te varen.