Multihull- en ander nieuws
Maarten Bakker
Nieuwe Nederlandse cat: I-GO40
Als de open brugdekcatamaran I-GO40 voorbij komt doet zij bij iedereen de hoofden draaien. Het is in elk opzicht een opmerkelijk schip met een karaktervolle lijn en een sportief uiterlijk. Egge Haak, de man achter het idee van de ‘Out of the Box’, zoals dit eerste exemplaar heet, was op zoek naar een boot waarmee je over de hele wereld kon zeilen, zonder de tijdrovende klus van het oversteken van de oceanen. Na lang nadenken, geïnspireerd door het concept van de open brugdekcatamaran met veel leefruimte aan dek en accommodatie in de rompen, ontwikkelde hij het plan voor een vervoerbare catamaran. Groot genoeg om op te leven maar eenvoudig te demonteren en te vervoeren in twee 40 voetscontainers. Het idee is om elk jaar, of om de twee, een ander gebied uit te zoeken, het schip daarheen te laten transporteren en het gebied zeilend te verkennen.
Het ontwerp is afgeleid van de Sig45, een high performance cat uit de stal van VPLP, ontworpen door Hugo Le Breton. Egge heeft op basis van dit schip met Le Breton het voorontwerp van de I-GO40 ontwikkeld, de technische details komen van de tekentafel van de Amerikaanse ontwerper Adam Voorhees en Peter Bosgraaf heeft het ontwerp uitgewerkt. Het schip is gebouwd door Paul Dijkstra Composites, in Uitwellingerga, Friesland. Dijkstra is een ervaren bouwer van o.a. Volvo Ocean racers en meer van zulks in sandwich pvc-schuim/carbon en epoxy. De I-GO40 is dan ook ongelooflijk mooi geproduceerd en super strak afgewerkt met een geoefend oog voor details. De hele constructie is werkelijk van absolute topkwaliteit. Ook in de technische details, de montage van de onderdelen, de beams, de roeren en stuurinrichting, de draaibare mast en kunststof verstaging. Het ademt allemaal pure schoonheid en een grote liefde voor het metier.
De rompen zijn 1,60 m breed, voor een schip van deze lengte niet bijzonder breed maar ruim genoeg om in te leven. De ruimte is open gehouden. De bakboordromp is de droge romp met voorin een ruime eenpersoonskooi en achterin een tweepersoonskooi. Daartussen zitruimte, tafel en bureau. De andere romp is de ‘natte’ romp met kombuis, toilet enz. De ruimte aan dek is immens, de boot meet 12 bij 7,2 meter. De kuip heeft een oppervlakte van ruim 25 m² met een flexibele dekinrichting.
Alles aan boord is elektrisch, de voortstuwing, koken, watermaker en 10 m² zonnecellen en Li-ion batterijen. De boot kan geheel zelfstandig en onafhankelijk functioneren. Daarbij is het een snelle zeiler met ophaalbare daggerboards en roeren, de diepgang bedraagt niet meer dan 40 centimeter. De rompen hebben een hoge prismatische coëfficiënt, door de beperkte waterverplaatsing van 4 ton heeft het onderwaterschip weinig rocker waardoor de voorvoet boven de waterlijn uit weet te steken en het achterschip mooi vlak is uitgestrookt. De vorm staat garant voor hoge prestaties, rond de 75 procent van de windsnelheid.
De boot is in eerste instantie gebouwd voor eigen gebruik maar heeft toch ook een merknaam meegekregen: I-GO40. De I staat voor ‘Inside out’, vanwege het buitenleven aan dek (af te schermen met een bimini). De G staat voor ‘Global sailing, local movements’, vervoer per container wereldwijd en lokaal zeilen. En de O staat voor ‘Off the grid’. Vervoer van de twee containers kan per vrachtwagen of vrachtschip. In Europa, dit jaar gaat de boot naar Istrië en Kroatië, voornamelijk met de truck. Meer informatie is te vinden op inspiredsailing.com.
Ultim klasse doet mee met Fastnet 2019
Twee grote maxitrimarans doen dit jaar zeker mee met de Fastnet 2019. De Macif van François Gabart en Thomas Coville’s Sodebo Ultim 3 gaan ongetwijfeld hoge ogen gooien in de strijd om het record dat sinds 2011 in handen is van Loïck Peyron. Hopelijk verschijnt ook de maxi Edmond de Rothschild, de grote oceaanracer van 32 meter lang en 23 meter breed aan de startlijn. Vermits de herbouw van een van de boegen die in de Route du Rhum ernstig gehavend raakte, op tijd is afgerond. De Gitana 17, zoals het schip ook bekend staat is overigens een geduchte concurrent dankzij de slanke V-vormige foils in de drijvers die ook geschikt zijn om opwaartse kracht te leveren op de open oceaan en in zware zeeën. De trimaran inmiddels heeft bewezen 45-50 knopen te kunnen varen in 16-20 knopen wind. Ook de Macif, die sinds vorig jaar met nieuwe foils is uitgerust en de Sodebo behalen vergelijkbare resultaten. Gabart maakte bekend dat hij gemiddelden rond de 40 knopen denkt te kunnen varen. Dat is meer dan twee keer zoveel als de 18,5 knopen van Loïck Peyron op de Banque Populaire V in 2011 die het parcours van 608 mijl in 32 uur en 48 minuten heeft afgelegd. De nieuwe generatie maxiracers is weliswaar kleiner dan de Sodebo van Peyron, zo meet de Macif met 30×21 meter zelfs kleiner dan de Rothschild, maar zij kunnen foilen vanaf 13 knopen wind. ‘In her sweet spot’ (een ruime knik in de schoot) heeft de Macif de 49,4 knopen al bereikt. Alle drie de schepen zijn in staat gemiddelden van 40 knopen te halen. Dat kan betekenen dat de race die vroeger een week kon duren nu mogelijk binnen een dag is beslist. Houd het nieuws in de gaten op Yachtingworld. Of op de sites van Scuttlebutt sailing news. Op YouTube zijn aardige reportages en filmpjes te zien. Onder andere deze of deze.
Ronde om Texel 2019: Perfect zeilweer
Zaterdag 22 juni rond half elf ging de 42ste editie van de Ronde om Texel van start. Dit jaar deden er zo’n driehonderd deelnemers mee aan ’s werelds grootste catamaranrace.
Als eerste finisher van de race, kwam het team van Pieter Jan Postma op de M32 binnen tezamen met Stijn Uijthoven, Maarten Tieleman en Bart Brouwer. Zij arriveerden om 13 uur 55. Net na tweeën finishte als tweede boot de GBR2, bemand door Kyle Stoneham en Josh O’Brian uit Groot-Brittannië. De doorzetters Vera en Renate Meuwissen met hun Dart 20, arriveerden als laatste na zes en een half uur.
Ongeveer een half uur na de catamarans gingen ook de windsurfers van start voor de Ronde. De eerste surfer die binnenkwam, was de Fransman Thomas Goyard (2.55.35), gevolgd door zijn broer Nicolas Goyard (2.55.47). Als derde eindigde Dorian van Rijsselberghe met een tijd van 3.01.40.
Naast de 42ste editie van de Ronde, vond dit jaar de allereerste editie van Waves plaats. Tijdens dit muziek- en sportfestival werd de aftrap gegeven door de band The Dirty Daddies en dit was een daverend succes! Op vrijdag speelde singer-songwriter Rondé en zaterdagmiddag reggaeband Splendid. Als grote afsluiter van Waves, treedt niemand minder dan Nielson op.
Organisatie, vrijwilligers, deelnemers en toeschouwers kijken terug op een fantastische zeildag.
tekst: Gerhard Smit
Volg de blogs van onze leden
In het vorige digitale nummer stond een uitgebreide reportage met verhalen van vertrekkers. Nog altijd interessant om even terug te lezen.
Nieuwe avonturen zijn te vinden op de blogs van deze zeilers: Bella Ciao, Catamaran Salon, Catamaran Tortuga, films van Marijke Boer-Boon en Catamaran Madeleine.